Loading...

Good Job

Výstava se obtáčí kolem tématu práce, které je úzce spjato s hodnotovým nastavením naší společnosti, uspořádáním života i trávením volného času. Jakožto ústřední bod ve fungování západní civilizace, stojí práce také v centru myšlenkových rámců hnutí nerůstu, které hledá cesty z kruhu práce, spotřeby a generování nadbytků směrem k spravedlivé, spokojené společnosti.

 

zahájení 15. 3. 2024 v 18 h
16. 3. 2024 – 28. 6. 2024

Různé umělecké přístupy zastoupené na výstavě odkrývají aktuální problematiku práce nejen v kulturním a uměleckém prostředí. Reflektují především náš vztah k práci a ptají se, proč na ní a její klasické formě stále tak lpíme a co pro nás znamená? 

Jakožto ústřední bod ve fungování západní civilizace, stojí práce také v centru myšlenkových rámců hnutí nerůstu. To hledá cesty z kruhu práce, spotřeby a generování nadbytků směrem k spravedlivé, spokojené společnosti. Byl to právě "myšlenkový otec" nerůstu, francouzský filozof André Gorz, který již v 70. letech přemýšlel nad změnou organizace práce tak, aby každý odváděl jen její malé, pro společnost smysluplné množství. Zbytek by pak mohl být věnován neměřitelným činnostem, jako je např. péče o své okolí, vztahy nebo řemesla. 

Gorzovy myšlenky o "konci společnosti práce", ale ani predikce celé řady myslitelů, kteří na základě technologického pokroku předpokládali větší efektivitu práce a s tím spojený kratší pracovní týden, se prozatím v západní společnosti realitou nestaly. Náš vztah k práci je totiž mnohem komplikovanější. Vstupuje do něj tvorba identity, sociálního statusu a s ním spojená prestiž, zájmy i spotřební zvyky. Důležitým faktorem jsou stále také morální konotace a pojetí práce jako ctnosti, sebezapření i kázně, sahající hluboko do minulosti.

Ačkoliv pro některé může být práce cestou k osobnímu úspěchu, významu života nebo posláním, v důsledku akumulace moci je v současné společnosti také generátorem významné sociální nerovnosti. Prekarizované (tedy nejisté) podmínky nebo fenomén tzv. neviditelné práce, která je pro chod společnosti nezbytná, ale z různých důvodů přehlížená, rezonují také v kulturním a uměleckém sektoru, kde navíc dlouhodobě chybí systémové ukotvení umění jako práce. Spolu se zastoupenými uměleckými díly se tak otevírá prostor pro promýšlení změny tohoto prostředí plného soupeřivosti, komodifikace osob a neustálého tlaku na produktivitu. Jakým způsobem se máme jako společnost vydat vstříc krátkému pracovnímu týdnu, šťastnému životu a prostoru pro smysluplně naplněný volný čas?

Kurátorka výstavy
Petra Widžová

Vystavující
David Böhm a Jiří Franta, Lucie Doležalová, Martina Drozd Smutná, Andreas Gajdošík a Jonáš Svoboda, Jana Jarošová, Martins Kohout, Barbora Kropáčková, Judita Levitnerová, Lilky_60200, Filip Nádvorník, Rafani, Skupina Ládví, Jonáš Strouhal, Anna Štefanovičová, Adina Šulcová

Grafický design
Čarokrásno (Barbora Tomová, Nikola Iljučoková, Kristýna Marková)

Doprovodný program
Martina Johnová, Barbora Kropáčková, Štefan Pecko, Klára Vlachová

Otevírací hodiny galerie
st–ne / 15–19 h

Výstava trvá
16. 3. 2024 – 28. 6. 2024

Pro media
Tisková zpráva & presskit

FB: @galerie.hranicar
FB událost: FB událost
IG: @sal.hranicar

Výstava a doprovodný program na téma práce.

Galerijní animace

Galerijní animace k výstavě GOOD JOB dětem přibližuje tématiku práce, hodnotové nastavení a s tím spojené i sociální nerovnosti a spotřební zvyky. Téma jsme si rozdělili do tří různých praktických workshopů, kde si podrobně rozebereme scénáře budoucnosti řemesla a lidské práce v porovnání s automatizací a zavádění strojové výroby.

Manufaktura
– kdyby lidi byli automatické mašiny

Jak vypadal řemeslník kdysi a jak vypadá dnes? A co člověk ve výrobních procesech? Může se z něj postupně stát automatická mašina? Imaginativní workshop rozvíjí téma automatizace a rukodělnosti. Celou skupinu zapojíme a rozdělíme na dílčí úkony, kde na jednoduchých monotóních činnostech společnou silou vyrobíme parník. Zamyslíme se, jakou aktivitu v našem životě může nahradit jednoduchý stroj, který se pokusíme realizovat. Jaká práce je nenahraditelná a závislá na člověku a naopak čím nám mohou roboti přispět ve společnosti si představíme v rámci nové výstavy GOOD JOB.

Fast fashion
– alternativy v módním průmyslu

Módním návrhářem snadno a rychle, stejně snadno a rychle jako se dostáváme k novému oblečení. Víme odkud přichází a jaké materiály a značky nosíme? Kde nakupujeme a jaký to má dopad na světovou ekonomiku, zaměstnance a životní prostředí? Každý kousek oblečení má za sebou příběh, který si společně rozšifrujeme a přijdeme na kloub jeho původu. Následně si kreativní upcyklací svého či místního oblečení vyrobíme originální kousek do šatníku s osobním příběhem, či navrhneme textilní koláž inspirovanou současnou módou. Slovníček pojmů tak obohatíme o termíny fast fashion, nerůst, prekarizace či důstojná mzda.

Linoryt
– kreativní kapesné aneb vlastní ekonomické zdroje

Jak se peníze vydělávají, jakou mají hodnotu, k čemu nám slouží, co vše si za ně můžeme pořídit, komu je darovat, kam financovat a jak je rozdělit. Představíme si pojmy jako je minimální mzda, pay gap, nárok na důchod či mateřskou a věci, které s tím souvisí. Jednoduchými a praktickými úkoly si předvedeme jak funguje světová ekonomika a co to znamená pro nás jako děti, pro naše rodiče a lidi kolem. Tradiční metodou linorytu si pak navrhneme a vytiskneme vlastní bankovku. Jakou bude mít hodnotu pro nás a jakou pro ekonomiku?

ČT 21. 3. Hranice Evropy – promítání filmu a diskuze s novinářkou Sašou Uhlovou (Akce je součástí festivalu Jeden svět)

NE 14. 4. Bez práce nejsou koláče – herní program pro nejmenší v Mraveništi

NE 21. 4. Work in progress – společný výlet a komentovaná prohlídka k výstavě o reproduktivní práci v Fotograf Gallery v Praze

ČT 25. 4. Poetická ekonomie – básnické autorské čtení

PO 29. 4. Hranice práce – promítání filmu s úvodním slovem

ST 1. 5. Rafani – happening ve veřejném prostoru

NE 5. 5. 1. máj – komponované odpoledne pro rodiče s dětmi

PÁ 10. 5. Jiří Skála: Od wellbeingu k solidaritě – přednáška

ČT 23. 5. Proč o práci v umění nepřemýšlíme jako o práci? – moderovaná diskuze s Annou Remešovou o tom, co v praxi může znamenat zákon o statusu umělce a umělkyně

PÁ 7. 6. Hraničářská galerijní noc – workshop pro děti, autorské čtení knihy Marionka z Kosí ulice s Nikolou Hiklovou a přednáška právničky a odborářky Šárky Homfray

ČT 20. 6. Po stopách podnikatelské rodiny Schichtů – komentovaná procházka s historikem Tomášem Okurkou

Komentované prohlídky výstavy:

  • ČT 18. 4.
  • PÁ 10. 5.
  • PÁ 7. 6.

Projekt je realizován za finanční podpory těchto partnerů:

Mediální spolupráce

Proběhlé výstavy

Galerie Hraničář

"Síla umění a kultury je inspirativní a má schopnost měnit lidi, vnímání a společnost."

Idea Galerie Hraničář vychází ze snahy kriticky reflektovat aktuální otázky a konkrétní události ve společnosti. Chceme iniciovat mezinárodní spolupráci, poskytovat příležitost pro učení a sdílení. Galerie podporuje kritické myšlení a nové formy uměleckého a intelektuálního zapojení s pomocí umění, vědy a společnosti. Sestavujeme prostředí, virtuální i skutečná, která nastavují divákovi takové podmínky, aby dílo nerušeně vnímal a inspirovalo ho k jeho vlastní kritické reflexe.

V roce 2016 Veřejný sál Hraničář navázal programovou spolupráci s renomovaným německým partnerem Deutsches Hygiene-Museum Dresden a kooperaci s Fakultou umění a designu UJEP v Ústí nad Labem. Spolupráce s německých partnerem probíhá v otevřeném dialogu a propojením tematických výstav, přičemž smyslem není kopírovat aktuální drážďanské výstavy, ale přinést nový pohled a konfrontaci výstav současného umění s děním na české scéně.

Prostřednictvím výstav současného českého i mezinárodního umění otevírá Galerie Hraničář aktuální témata a diskuzi o nich rozvíjí prostřednictvím různých formátů doprovodných formátů a akcí pro veřejnost. Důležité jsou vzdělávací programy pro studenty a děti.

Galerie Hraničář sídlí v budově bývalého kina Hraničář v centru města Ústí nad Labem. V roce 2014 došlo k znovu oživení celého domu a s ohledem na původní dispozice budovy vznikla tři nová galerijní patra určená nejen pro prezentaci současného umění.

Dispozice výstavních prostor [ZIP]

MgA. Martina Johnová
kurátorka

E: galerie@hranicar-usti.cz
F: facebook

Loading...