Tabula fracta: Zranitelnost architektury mezi únorem a listopadem
Může současné umění zvýšit naši citlivost ke stigmatizované architektuře?
20. 9. 2025 – 31. 1. 2026
Zahájení výstavy a doprovodného programu proběhne v pátek 19. září. od 18 h.
Výstavu uvede kurátorský tým 4AM Fórum pro architekturu a média ve složení Karolína Munková, Šárka Svobodová, Eva Truncová. Součástí večera bude komentovaná prohlídka výstavy a hudební vystoupení rivermoans.
Obchodní dům Labe a budova Krajského úřadu Ústeckého kraje představují dva příklady z rozsáhlého souboru poválečné architektury v Ústí nad Labem. Tyto stavby se staly východiskem výstavního projektu, v němž současní výtvarní umělci a umělkyně tematizují význam architektonických a uměleckých děl ve veřejném prostoru města, jejich chátrání a ohrožení, vrstevnatý vztah obyvatelstva k těmto “památkám” i otázku společenské odpovědnosti za péči o naši kolektivní paměť.
Stavby zatížené poválečným vývojem jsou často vnímány spíše jako problém než jako podnět k dialogu. Jejich hodnocení bývá poznamenáno politickými souvislostmi, estetikou doby či osobními negativními, mnohdy i traumatizujícími zkušenostmi. Současné umění je může zpřístupnit v nových souvislostech a narušit ustálené představy, čímž otevírá cestu k věcné a otevřené debatě o jejich budoucnosti a roli ve veřejném prostoru města.
Architektura druhé poloviny 20. století se dnes nachází na zásadním rozcestí. Stavby, které po desítky let sloužily bez větších investic, často zůstaly zachovány v původní formě – a právě tato intaktnost je zároveň jejich předností i slabinou. Pokud nedojde k jejich citlivé rekonstrukci nebo adaptaci na současné potřeby, hrozí jim rychlá degradace či destrukce. Případové studie Obchodního domu Labe a budovy Krajského úřadu Ústeckého kraje ilustrují nejen architektonickou kvalitu a historickou hodnotu těchto objektů, ale i napětí mezi jejich vnímáním odbornou a laickou veřejností.
Výstavní projekt propojuje audiovizuální, archivní, materiálové i textové přístupy k uchopení témat péče, demolice, reprezentace, paměti místa a dalších. Umělci a umělkyně se zde zabývají nejen fyzickými podobami staveb, ale i jejich „symbolickými těly“ – plány, dokumentací či historickými záznamy, které jsou stejně křehké a ohrožené jako samotné objekty. Otevírá se tak prostor pro přehodnocení ustálených narativů o poválečné architektuře, pro hledání nových významů a udržitelnějších řešení, které by mohly nahradit destruktivní přístup k těmto stavbám.
Vystavující
Sarah Dubná, Petra Hrúziková, Hana Kokšalová, Jan Kristek, Matouš Lipus, Anna Petruželová, Martina Pouchlá, Jakub Roček, Jonas Staal a kolektiv 4AM
Kurátorský tým
4AM Fórum pro architekturu a média (Karolína Munková, Šárka Svobodová, Eva Truncová)
Grafika
Barbora Růžičková (Day Shift Office)
Architektura
4AM Fórum pro architekturu a média (Karolína Munková)
Spolupracující
Martina Johnová, Štefan Pecko, Enge Klinkáč, Amálie Reichlová, Kateřina Stündlová, Marie Šrajerová, Festival Kult, Kancelář architekta města Ústí nad Labem, Mikro-teatro
Pro media
→ Tisková zpráva a presskit
FB: @galerie.hranicar
IG: @galerie.hranicar
Otevírací doba
ST–PÁ / 15–19 h
SO–NE / 14–18 h

Proběhlé výstavy
Galerie Hraničář
"Síla umění a kultury je inspirativní a má schopnost měnit lidi, vnímání a společnost."
Idea Galerie Hraničář vychází ze snahy kriticky reflektovat aktuální otázky a konkrétní události ve společnosti. Chceme iniciovat mezinárodní spolupráci, poskytovat příležitost pro učení a sdílení. Galerie podporuje kritické myšlení a nové formy uměleckého a intelektuálního zapojení s pomocí umění, vědy a společnosti. Sestavujeme prostředí, virtuální i skutečná, která nastavují divákovi takové podmínky, aby dílo nerušeně vnímal a inspirovalo ho k jeho vlastní kritické reflexe.
V roce 2016 Veřejný sál Hraničář navázal programovou spolupráci s renomovaným německým partnerem Deutsches Hygiene-Museum Dresden a kooperaci s Fakultou umění a designu UJEP v Ústí nad Labem. Spolupráce s německých partnerem probíhá v otevřeném dialogu a propojením tematických výstav, přičemž smyslem není kopírovat aktuální drážďanské výstavy, ale přinést nový pohled a konfrontaci výstav současného umění s děním na české scéně.
Prostřednictvím výstav současného českého i mezinárodního umění otevírá Galerie Hraničář aktuální témata a diskuzi o nich rozvíjí prostřednictvím různých formátů doprovodných formátů a akcí pro veřejnost. Důležité jsou vzdělávací programy pro studenty a děti.
Galerie Hraničář sídlí v budově bývalého kina Hraničář v centru města Ústí nad Labem. V roce 2014 došlo k znovu oživení celého domu a s ohledem na původní dispozice budovy vznikla tři nová galerijní patra určená nejen pro prezentaci současného umění.
Dispozice výstavních prostor [ZIP]
MgA. Martina Johnová
kurátorka