Ulice se nám začínají rozpalovat a tak je na čase pozvat vás do chladného prostředí kinosálu. Pro osvěžení jsme se s kolegou dohodli, že vám každý doporučí tři filmy, které byste neměli vynechat.
BLOG – prostor pro mezioborový dialog a kreativitu
Kino Hraničář | květen
S prvními květnovými teplými dny a hlavně podvečery nastává čas, se kterým, dovolíme si tvrdit, kinaři posmutní. Potenciální diváci dávají přednost setkávání s přáteli na vysluněných zahrádkách a o filmech debatují, čtou si o nich, ale poskrovnu na ně chodí do kina. My v Hraničáři s tím počítáme a snažíme se, aby naše filmová nabídka byla extraordinérní. Květen je prostě krásný měsíc i ve tmě kinosálu.
Kino Hraničář | duben
V dubnu sázíme na evropský film, ale čeká nás vás také japonské anime pro dospělé a těšit se můžete i na českou klasiku.
Kritické zóny Cínovce
Letní umělecké soustředění Kritické zóny krajiny pokračovalo ve zkoumání míst, která jsou zásadně ovlivněna těžbou. Letošní interdisciplinární setkání probíhalo na krušnohorském Cínovci a věnovalo se jeho historii spjaté s těžbou cínových a wolframových rud, i možné budoucnosti a dopadům získávání lithia. Během soustředění jsme hledali odpovědi na otázky, zda lze skloubit těžbu lithia s environmentálně a sociálně spravedlivou transformací Ústecka a z jakých předpokladů vychází představy o budoucnosti kraje a ekonomiky.
Kartografie (Eko)systémů jako současná mapa sdílení
Výzkumný projekt Kartografie (Eko)systémů: Black Edition je výsledkem snah iniciativy yo-yo, známé vydáváním kulturní mapy RurArtMap zachycující od roku 2010 kulturní a umělecké iniciativy v českých regionech. Dvouletý projekt nadace Agosto Foundation, získal též podporu fondů EHP na vznik tištěné obsáhlé publikace a mapy Black Edition, ale také na zřízení webových stránek, výstavy a uskutečnění fóra Kartografie (Eko)systémů, o kterém zde bude řeč nejvíce.
Dvacetistěnný žal
Jak se vypořádat s psychologickou reakcí na ztráty způsobené změnou klimatu nebo ničením životního prostředí? Návštěvníky galerie otázkou provedla role-playing game „Hraničář“ umělců Jana Boháče a Viktora Dedka.
O gamifikaci, statistické odměně a sběru dat
Gamifikace může být jak užitečná, tak nebezpečná. Záleží jen na tom, jak ji využijeme. Její dvousečnost je právě tím, co by nás mělo motivovat k tomu ji zkoumat.
Gamifikace ve vzdělávání
Gamifikaci se věnuji přes 10 let. Náš tým byl jedním z prvních, který ji zaváděl do českého prostředí právě v oblasti vzdělávání. Rád vás do tématu uvedu a podělím se o některá zjištění.
Hraničář se loučí se Světlem
Čas v Hraničáři ubíhá dost svérázným způsobem. Vlastně ho asi nejlépe změříte na výstavní/tematické cykly. A protože už brzy začne cyklus nový (Gamifikace, 22. 2. 2022), tak se ještě naposledy ohlédněme za tím, který právě skončil.
Meziprostor světla a tmy
V krajině stojí dvě města, podobně velká a od sebe navzájem ne příliš vzdálená, každé na úbočí rozlehlého údolí. Přesnější by ale bylo mluvit spíše o dvou světech.
Filmové tipy Hraničáře za rok 2021
Koncem roku to vždy svádí k bilancování. Nakonec ani my (kteří pro vás program kina Hraničář připravujeme) neodolali touze podělit se, co nás nejen v kině bavilo během roku 21. Aneb hraničářské tipy pro dlouhé zimní večery.
Světlo pohledem fotografa
Letošním tématem Galerie Hraničář je světlo, a tak bych se rád na tuto fyzikální veličinu podíval pohledem fotografa. Pro mnohé je světlo naprosto banální věc, nikoliv však pro fotografy, pro ně je alfou a omegou jejich práce.