Na říjnový program v kině Hraničář můžeme zase nahlížet z několika úhlů. Jeho potenciál, jeví se mi tak, že je poměrně široký. Rád bych upozornil na přehlídku Be2can, na premiéry několika výjimečných českých filmů i na projekce nových filmů, jenž cílí na diváka prahnoucího po filmovém zážitku.
Moc nás v Hraničáři těší, že se nám podařilo najít v programové říjnové skladbě 4 dny, které můžeme věnovat přehlídce Be2Can.
Ten už několikátý rok mapuje a do českých kin přináší úspěšné filmy z festivalů v Berlíně, Benátkách a Cannes. Letos je výběr poměrně rozkročený, na své si přijdou milovníci filmového umění i konvenčnější filmové produkce. Rád bych upozornil na dva snímky, co se v distribuci objeví jen po dobu přehlídky. Na čínskou detektivku Jen řeka teče a na letošní britskou klubovku Jak mít sex. Oba filmy můžete exkluzívně vidět v kinech právě jen díky Be2Can.
Loňská i letošní filmová sezóna je radostně bohatá na zajímavé a kvalitní české filmy. Zdá se, že čeští filmaři a s nimi i diváci zažívají dobré časy. V říjnu se můžete u nás potkat s premiérami filmů Úsvit, s prvorepublikovou krimi s Eliškou Křenkovou v hlavní roli, s groteskním dramatem Citlivý člověk, adaptací stejnojmenné knihy Jáchyma Topola, či se životopisnými Bratry, které natočil režisér Tomáš Mašín na motivy příběhu bratří Mašínů v 50. letech minulého století. Výraznou českou stopu nese i film Hranice polské režisérky Agnieszky Holland nahlížející na vyhraněnou situaci na dnešní polsko-běloruské hranici.
Vaši pozornost si rozhodně zaslouží i další filmy z říjnové nabídky. Suverénní debut polského režiséra Damiana Kocura Chléb a sůl o líném létě na rozpáleném polském sídlišti. Francouzské rodinné a rafinované drama Anatomie pádu, letošní vítěz festivalu v Cannes. Zabijáci rozkvetlého měsíce, filmový epos amerického režiséra Martina Scorseseho, kde vedle sebe dostali prostor Leonardo diCaprio a Robert De Niro.
Jak je u nás již zvykem, nachystali jsme si pro vás i dvě filmové lahůdky. Ta první je ze série EOS (Exhibition on Screen) a nabízí jedinečný vhled do výtvarného umění. Tentokráte se můžete těšit na snímek EOS: Příběhy umění z Tokia a opět s úvodem renomovaného výtvarného teoretika. Druhou perličkou na programovém náhrdelníku je němý film Poslední mohykán z roku 1920, kde se ve své první a neplacené roli objevil mladý Boris Karloff.
Bylo by pro nás potěšením, kdybyste i v říjnu brali kino v Hraničáři za své a bavilo by vás k nám chodit.
Petr Kuneš