Sdílení nápadů, zkušeností a navazování spolupráce jsou klíčovými pro rozvoj ve všech oblastech lidské činnosti. Vývoj počítačových her je mimořádně komplexní proces, který vyžaduje široké spektrum dovedností – od technických (programování, znalost softwarových prostředí) až po kreativní (design, hudba, architektura, storytelling). Ačkoliv existují vývojáři, kteří dokáží vytvořit úspěšnou hru sami, týmová spolupráce je stále standardem a je nezbytná pro vývoj mohutnějších herních titulů. A právě Game Jam je platformou, která přispívá k propojování stávajících ale i potenciálních aktérů ve videoherním vývoji.
Game Jam je časově omezená událost, během které jednotlivci nebo týmy vytvářejí videohry na předem stanovené téma. Tyto akce obvykle trvají 24 až 72 hodin a kladou důraz na kreativitu, rychlé prototypování a spolupráci. Hlavním cílem není vytvořit dokonalý produkt, ale především experimentovat s herními mechanikami, učit se novým technikám a sdílet zkušenosti s ostatními vývojáři. Game Jam lze uspořádat v online prostředí (Ludum Dare) i jej navázat na konkrétní prostor (například Global Game Jam, který se pořádá na různých místech po celém světě). Game Jamy se samozřejmě objevují i v České republice. Od malých, lokálně orientovaných (všiml jsem si například výzvy v podobě malého A5 letáku na chodbách Fakulty informačních technologií ČVUT v Praze), po akce, které jsou propojené s těmi globálními (Global Game Jam – Czech).

Foto: Zdeněk Svejkovský
Hry vytvořené pro Game Jam mohou vývojáři dále rozvíjet a posunout až k vydání. Příkladem mohou být úspěšné hry Superhot1 nebo Goat Simulator2, jejíž prodeje se pohybují v milionech prodaných kusů3.
FIKMAT Game Jam, který v říjnu roku 2024 proběhl v Domě umění v Ústí nad Labem za podpory Ústeckého kraje a Veřejného sálu Hraničář, měl ambici propojit především amatérské herní vývojáře. Nakonec se sešlo více než 23 účastníků, kteří se rozdělili do šesti týmů. Zadání pro účastníky by se dalo rozdělit na dvě části. Prvním z nich bylo vyhlášení tématu, jež znělo „WHAT IS THE TRUE VALUE?“. Výběr tématu navazoval na festival FIK (pro rok 2024 bylo téma festivalu: Peníze a trpaslíci), který se každoročně koná ve Veřejném sále Hraničář v Ústí nad Labem a kde již několikátým rokem probíhá otevřená výzva pro vytvoření videohry do specifického videoherního kabinetu s hardware omezením, nazvaného FIKMAT. A právě druhou částí zadání byl požadavek na vývoj hry právě pro FIKMAT, který je koncipován pro dva hráče, kde každý z nich disponuje jedním joystickem a dvěma tlačítky. Kabinet je inspirován videoherními automaty ze sedmdesátých a osmdesátých let 20. století a je po celý rok k dispozici návštěvníkům Veřejného sálu Hraničář.

Foto: Zdeněk Svejkovský
Game Jam probíhal od pátku 25. října do pondělí 28. října. Prostory DUÚL byly účastníkům každý den k dispozici minimálně 12 hodin. Celkem vzniklo pět funkčních prototypů her.
Po skončení samotné akce byly videohry dále hodnoceny, a to hned podle několika kritérií (hudba, grafika, zábava, naplnění tématu atp.). První hodnocení probíhalo interně mezi všemi účastníky Game Jamu, v druhém případě již hry hodnotila odborná komise, která se skládala z hostů videoherního bloku na festivalu FIK, který proběhl 22. až 24. listopadu 2024 ve Veřejném sále Hraničář. Porota byla složena z řad video herních vývojářů. Jmenovitě se účastnili Vlado
Ganaj, který je vývojářem ve Warhorse Studio (Kingdom Come Deliverance 2) a zároveň tvůrcem nezávislé hry Felvidek, dále Lucie Formánková, Vítek Paulík, Jan Froněk, Mikoláš Fišer a Matěj Hložánek, kteří tvoří Herdek Kolektiv, vývojářskou skupinu, která vznikla při jejich společném studiu na katedře herního designu na pražské FAMU.
Vyhlášení vítězů proběhlo v sobotu 23. listopadu v rámci videoherního bloku festivalu FIK. Vítězem z pohledu účastníků Game Jamu se stala hra Dworf. Odborná porota ocenila hru Kuup!.
Hra Dworf zaujala především svou nápaditou hudební a vizuální složkou, která výrazně umocňuje samotný herní zážitek. Hráči se ujímají role jednoho ze dvou trpaslíků (hra je určena pro dva hráče), kteří putují důlním komplexem a soupeří ve sbírání předmětů generujících body, a zároveň se snaží co nejdéle udržet ve hře.
Hra Kuup!, rovněž určená pro dva hráče, si získala porotu především svou originální hratelností a nápadem. Jeden hráč zvyšuje ceny položek ve hře, zatímco druhý je snižuje. Hra s nadsázkou reflektuje problematiku inflace, kterou aplikuje na běžné spotřební produkty, jako jsou potraviny.
Všechny hry si můžete vyzkoušet během návštěvy Hraničáře.

Foto: Zdeněk Svejkovský
MgA. Zdeněk Svejkovský, Ph.D.
Vizuální umělec a vedoucí Katedry výtvarného umění FUD UJEP specializující se na nová média, zejména pak na internetové technologie, pohyblivý obraz a počítačové hry.
1 „The game originated as an entry in the 2013 7 Day FPS Challenge, which Superhot Team expanded into a browser-based demonstration that September. Widespread attention from the demonstration prompted the team to develop the full game, using Kickstarter to secure funding to complete the title.“ – Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Superhot
2 „Goat Simulator started as a joke prototype from an internal one-month game jam held by Coffee Stain Studios in January 2014“ – Zdroj: https://en.wikipedia.org/wiki/Goat_Simulator
3 https://www.pcgamesinsider.biz/success-story/69088/how-superhot-sold-over-two-million-copie
s-and-where-its-developer-goes-from-here/ , https://www.gamesindustry.biz/the-return-of-goat-simulator
