Loading...

Městu vstříc: Šárka Svobodová a Eva Truncová

Čt / 15. 8. / 17:00

Komentovaná prohlídka obchodního domu a povídání o tvorbě architektky Růženy Žertové s historičkou architektury Šárkou Svobodovou a architektkou Evou Truncovou. V rámci prohlídky nastíníme i téma současného konzumu a způsobu nakupování, adaptace poválečných obchodních domů a jejich dnešní relevance, nebo systematického bourání architektonických památek z 70. a 80. let minulého století.

Architektka Růžena Žertová patří mezi významné osobnosti architektury 2. poloviny 20. století. Jsou to zejména obchodní domy, kterým se věnovala během své dvacetileté kariéry ve Státním projektovém ústavu obchodu a kde výraznou měrou přispěla k formování nové podoby tohoto typologického druhu staveb. Obchodní domy patří svou monumentalitou i umístěním v blízkosti či přímo v historickém jádru československých měst k ikonickým, ale současně kontroverzním objektům. Široká veřejnost si k nim může hledat cestu těžce, nejen vzhledem k době jejich vzniku v době jiného politického režimu, ale také s ohledem na současný stav, který může s proměnou kultury prodeje působit zastarale. Obchodní dům Labe zosobňuje řadu zajímavých témat nejen z lokální historie, ale také s ohledem na kontext dosud nedoceněné architektonické a umělecké produkce z dob státního socialismu v Československu a dotýká se i současných environmentálních, urbanistických a společenských otázek, které mohou na společné procházce být diskutovány.

Prohlídka začne u hlavního vstupu do OD Labe.


Růžena Žertová (1932 – 2019) – architektka a designerka původem z Frýdku-Místku. Architekturu vystudovala v Brně, kde jejími učiteli byly významné osobnosti meziválečného funkcionalismu, z nich nejbližší jí byl architekt Bedřich Rozehnal. Své nejvýznamnější stavby realizovala ve Státním projektovém ústavu obchodu, který byl specializovaný na hotely, obchodní domy a sklady. Jsou to zejména obchodní domy, díky kterým získala architektka Žertová odborné uznání a výraznou měrou přispěla k formování nové podoby tohoto typologického druhu staveb. Mezi nejkvalitnější příklady patří obchodní dům PRIOR v Pardubicích, v Košicích a obchodní dům Labe v Ústí nad Labem. Kromě své architektonické tvorby je Žertová významnou návrhářkou autorských svítidel a titanových šperků. Unikátní je pak její vlastní dům, který vyniká nejen racionálním a vysoce estetickým řešením, ale díky jejím designerským schopnostem je uceleným autorským dílem doslova do posledního detailu.

Šárka Svobodová je historička architektury, kurátorka a zakládající členka 4AM/Fóra pro architekturu a média. Věnuje se kurátorským projektům a publikuje odborné texty zaměřené zejména na architekturu druhé poloviny 20. století. Během svého působení v Domě umění města Brna participovala na projektu BAM Brněnský architektonický manuál. Pedagogické činnosti se věnovala na Masarykově univerzitě v Brně, Fakultě architektury a Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně. V rámci svého postgraduálního studia uspořádala výstavu a následně publikovala knihu Nechtěné dědictví. Architekt Jan Dvořák 1925-1998 pro Muzeum města Brna na hradě Špilberku a ve vile Tugendhat. V rámci kolektivu 4AM se v Galerii architektury, bývalém nákladovém nádraží Rosická i v kulturním  prostoru  PRAHA podílela na řadě projektů.  Mimo jiné uspořádala spolu s architektem Jaroslavem Sedlákem řadu odborných přednášek, diskuzí a komentovaných procházek zaměřených na architekturu minulého politického režimu  – na toto téma společně kurátorovali i číslo časopisu ERA 21nazvané Výpadek paměti (3/2017). Ve spolupráci s architektkou, kritičkou a teoretičkou architektury Máriou Topolčanskou  iniciovala a realizovala diskuzní formát VISITING  EDITORS a VISITING PLANNERS. V současné chvíli je společně se socioložkou Gaby Khazalovou autorkou a koordinátorkou nového projektu nazvaného MĚSTO/Fórum pro snesitelnější každodennost.

Eva Truncová je architektka, autorka a kurátorka, absolventka brněnské Fakulty architektury VUT. Během studií absolvovala dvě zahraniční stáže na School of Architecture, Design and Media na University of Brighton (2017–2018) a na Institute for Contemporary Arts na Graz University of Technology (2020). Zúčastnila se několika workshopů a letních škol (Porto Academy, Bauhaus Summer School, Summer Academy of Fine Arts in Salzburg, …). Jako nezávislá architektka a kurátorka spolupracuje, nebo spolupracovala, s různými ateliéry a kolektivy (Terén: Pole performativního umění, BAM – Brněnský Architektonický manuál, 4AM Fórum pro Architekturu a Média, Artalk, Paradigma Ariadné, …). V roce 2022 s podporou FA VUT založila a kurátoruje vitrínovou galerii 45 000 l: Objem pro angažovanou architekturu. V současné době je doktorandkou na Fakultě architektury v Brně zabývající se tématem architektury jako politického fenoménu zejména v kontextu režimů minulého století.

Komentovaná prohlídka obchodního domu a povídání o tvorbě architektky Růženy Žertové s historičkou architektury Šárkou Svobodovou a architektkou Evou Truncovou. V rámci prohlídky nastíníme i téma současného konzumu a způsobu nakupování, adaptace poválečných obchodních domů a jejich dnešní relevance, nebo systematického bourání architektonických památek z 70. a 80. let minulého století.

Architektka Růžena Žertová patří mezi významné osobnosti architektury 2. poloviny 20. století. Jsou to zejména obchodní domy, kterým se věnovala během své dvacetileté kariéry ve Státním projektovém ústavu obchodu a kde výraznou měrou přispěla k formování nové podoby tohoto typologického druhu staveb. Obchodní domy patří svou monumentalitou i umístěním v blízkosti či přímo v historickém jádru československých měst k ikonickým, ale současně kontroverzním objektům. Široká veřejnost si k nim může hledat cestu těžce, nejen vzhledem k době jejich vzniku v době jiného politického režimu, ale také s ohledem na současný stav, který může s proměnou kultury prodeje působit zastarale. Obchodní dům Labe zosobňuje řadu zajímavých témat nejen z lokální historie, ale také s ohledem na kontext dosud nedoceněné architektonické a umělecké produkce z dob státního socialismu v Československu a dotýká se i současných environmentálních, urbanistických a společenských otázek, které mohou na společné procházce být diskutovány.

Prohlídka začne u hlavního vstupu do OD Labe.


Růžena Žertová (1932 – 2019) – architektka a designerka původem z Frýdku-Místku. Architekturu vystudovala v Brně, kde jejími učiteli byly významné osobnosti meziválečného funkcionalismu, z nich nejbližší jí byl architekt Bedřich Rozehnal. Své nejvýznamnější stavby realizovala ve Státním projektovém ústavu obchodu, který byl specializovaný na hotely, obchodní domy a sklady. Jsou to zejména obchodní domy, díky kterým získala architektka Žertová odborné uznání a výraznou měrou přispěla k formování nové podoby tohoto typologického druhu staveb. Mezi nejkvalitnější příklady patří obchodní dům PRIOR v Pardubicích, v Košicích a obchodní dům Labe v Ústí nad Labem. Kromě své architektonické tvorby je Žertová významnou návrhářkou autorských svítidel a titanových šperků. Unikátní je pak její vlastní dům, který vyniká nejen racionálním a vysoce estetickým řešením, ale díky jejím designerským schopnostem je uceleným autorským dílem doslova do posledního detailu.

Šárka Svobodová je historička architektury, kurátorka a zakládající členka 4AM/Fóra pro architekturu a média. Věnuje se kurátorským projektům a publikuje odborné texty zaměřené zejména na architekturu druhé poloviny 20. století. Během svého působení v Domě umění města Brna participovala na projektu BAM Brněnský architektonický manuál. Pedagogické činnosti se věnovala na Masarykově univerzitě v Brně, Fakultě architektury a Fakultě výtvarných umění Vysokého učení technického v Brně. V rámci svého postgraduálního studia uspořádala výstavu a následně publikovala knihu Nechtěné dědictví. Architekt Jan Dvořák 1925-1998 pro Muzeum města Brna na hradě Špilberku a ve vile Tugendhat. V rámci kolektivu 4AM se v Galerii architektury, bývalém nákladovém nádraží Rosická i v kulturním  prostoru  PRAHA podílela na řadě projektů.  Mimo jiné uspořádala spolu s architektem Jaroslavem Sedlákem řadu odborných přednášek, diskuzí a komentovaných procházek zaměřených na architekturu minulého politického režimu  – na toto téma společně kurátorovali i číslo časopisu ERA 21nazvané Výpadek paměti (3/2017). Ve spolupráci s architektkou, kritičkou a teoretičkou architektury Máriou Topolčanskou  iniciovala a realizovala diskuzní formát VISITING  EDITORS a VISITING PLANNERS. V současné chvíli je společně se socioložkou Gaby Khazalovou autorkou a koordinátorkou nového projektu nazvaného MĚSTO/Fórum pro snesitelnější každodennost.

Eva Truncová je architektka, autorka a kurátorka, absolventka brněnské Fakulty architektury VUT. Během studií absolvovala dvě zahraniční stáže na School of Architecture, Design and Media na University of Brighton (2017–2018) a na Institute for Contemporary Arts na Graz University of Technology (2020). Zúčastnila se několika workshopů a letních škol (Porto Academy, Bauhaus Summer School, Summer Academy of Fine Arts in Salzburg, …). Jako nezávislá architektka a kurátorka spolupracuje, nebo spolupracovala, s různými ateliéry a kolektivy (Terén: Pole performativního umění, BAM – Brněnský Architektonický manuál, 4AM Fórum pro Architekturu a Média, Artalk, Paradigma Ariadné, …). V roce 2022 s podporou FA VUT založila a kurátoruje vitrínovou galerii 45 000 l: Objem pro angažovanou architekturu. V současné době je doktorandkou na Fakultě architektury v Brně zabývající se tématem architektury jako politického fenoménu zejména v kontextu režimů minulého století.

Podpořte Hraničář!

Vaším příspěvkem pomůžete rozvíjet kulturní život v Ústí nad Labem.

Staňte se jedinečnými v jedinečném městě.

Chci podpořit

Loading...