Loading...

Debata ve věci umění a veřejného prostoru Ústí nad Labem

Čt / 29. 5. 2025 / 17:00

Moderovaná diskuze se zaměří na umění a jeho pozici ve veřejném prostoru. Položíme si otázku, proč má smysl obohacovat městský veřejný prostor uměním dočasného i trvalého charakteru. Budeme diskutovat o tom, jaké jsou strategie v hlavním městě a jak některé funkční mechanismy mohou používat města v regionech. Také nás bude zajímat osud odstraněných soch uložených v depozitáři Oblastního muzea Ústí nad Labem.

Starat se o podporu umění ve veřejném prostoru znamená zdědit staletou tradici. Byla tu éra podpory mecenášů, světských i církevních institucí, éra socialistické podpory 1 až 4% z rozpočtu stavby na díla ve veřejném prostoru. V jakém stavu jsou sochy a plastiky vzniklé v minulém režimu a jak se proměnilo jejich okolí? Jsme dnes schopni tato umělecká díla poznat a ocenit? Jak se proměnily naše představy o veřejném prostoru za uplynulých třicet let? Kdo se o sochy, pomníky a plastiky stará? Kdo vyjednává vznik nových artefaktů, zanáší je do urbanistických studií a obstarává povolení?

diskutující:

Marie Foltýnová
vedoucí Oddělení Umění ve veřejném prostoru
Od roku 2013 je kurátorkou veřejné plastiky v Galerii hlavního města Prahy. Spolupracovala na přípravě a následné implementaci programu Umění pro město zaměřeného na systematickou podporu současného umění ve veřejném prostoru ze strany hlavního města Prahy. 

Barbora Havrlová
městská architektka Ústí nad Labem
Od roku 2023 působí v Kanceláři architekta města.

Václav Houfek
historik, ředitel Oblastního muzea Ústí nad Labem
Kurátor historických a uměleckých sbírek. Externí pedagog Katedry historie FF UJEP. Vyučuje dějiny sociální demokracie, informační zdroje kulturního dědictví nebo vede kurz Paměť většiny a paměti menšin ve střední Evropě.

 




Moderovaná diskuze se zaměří na umění a jeho pozici ve veřejném prostoru. Položíme si otázku, proč má smysl obohacovat městský veřejný prostor uměním dočasného i trvalého charakteru. Budeme diskutovat o tom, jaké jsou strategie v hlavním městě a jak některé funkční mechanismy mohou používat města v regionech. Také nás bude zajímat osud odstraněných soch uložených v depozitáři Oblastního muzea Ústí nad Labem.

Starat se o podporu umění ve veřejném prostoru znamená zdědit staletou tradici. Byla tu éra podpory mecenášů, světských i církevních institucí, éra socialistické podpory 1 až 4% z rozpočtu stavby na díla ve veřejném prostoru. V jakém stavu jsou sochy a plastiky vzniklé v minulém režimu a jak se proměnilo jejich okolí? Jsme dnes schopni tato umělecká díla poznat a ocenit? Jak se proměnily naše představy o veřejném prostoru za uplynulých třicet let? Kdo se o sochy, pomníky a plastiky stará? Kdo vyjednává vznik nových artefaktů, zanáší je do urbanistických studií a obstarává povolení?

diskutující:

Marie Foltýnová
vedoucí Oddělení Umění ve veřejném prostoru
Od roku 2013 je kurátorkou veřejné plastiky v Galerii hlavního města Prahy. Spolupracovala na přípravě a následné implementaci programu Umění pro město zaměřeného na systematickou podporu současného umění ve veřejném prostoru ze strany hlavního města Prahy. 

Barbora Havrlová
městská architektka Ústí nad Labem
Od roku 2023 působí v Kanceláři architekta města.

Václav Houfek
historik, ředitel Oblastního muzea Ústí nad Labem
Kurátor historických a uměleckých sbírek. Externí pedagog Katedry historie FF UJEP. Vyučuje dějiny sociální demokracie, informační zdroje kulturního dědictví nebo vede kurz Paměť většiny a paměti menšin ve střední Evropě.

 




Podpořte Hraničář!

Vaším příspěvkem pomůžete rozvíjet kulturní život v Ústí nad Labem.

Staňte se jedinečnými v jedinečném městě.

Chci podpořit

Loading...