Čvn 2017 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30

Film a společnost

Projekce přehlídky "Film a společnost" vycházejí z propojování filmů s dalšími společenskými okruhy – literatura, historie, politologie, hudba, výtvarné umění, mezinárodní vztahy a souvislosti, demokracie, lidská práva aj.

Hosté jsou vybíráni z řad sociologů, filosofů, jazykovědců, kulturních antropologů, umělců, pedagogů a doktorandů UJEP a dalších.

Komponované večery či odpoledne filmových projekcí jsou doplněny o krátké úvodní vstupní slovo/esej (souvztažnost titulu k tématu, dobový kontext, společenský aspekt...) a moderovanou diskusi vybraného hosta s filmovým publikem k dílčímu tématu vztaženému k půlročním tématům Veřejného sálu Hraničář.

Fuocoammare / Požár na moři

IT / FR, režie Gianfranco Rosi, 2016, 107 min.
8. 11. 2016, 19:30

Vítězný film oceněný Zlatým medvědem na festivalu Berlinale 2016. Dokumentární příběh dvanáctiletého Samuela, žijícího v uprchlickém táboře na ostrově Lampedusa.

Film uvede Jiří Starý, bývalý pracovník organizace Člověk v tísni.

Dvanáctiletý Samuel žije na ostrově ve Středozemním moři, daleko od pevniny. Jako všichni chlapci jeho věku se mu ne vždycky chce do školy. Raději by šplhal po skalách, hrál si s prakem nebo se potuloval po přístavu. Ale jeho domov není jako jiné ostrovy. Už léta je to cílová stanice pro muže, ženy a děti, kteří se snaží dostat z Afriky na plavidlech, která jsou příliš malá a sešlá. Tím ostrovem je Lampedusa, která se stala metaforou pro útěk uprchlíků do Evropy, nadějí, utrpením a osudem stovek a tisíců emigrantů. Tito lidé touží po míru, svobodě a štěstí, a přece jsou na břeh často vyplavena jen jejich mrtvá těla. A tak jsou obyvatelé Lampedusy denně nuceni být svědky největší humanitární katastrofy naší doby. (Artcam)

Snowden

USA / D / FR, režie Oliver Stone, 2016, 134 min.
13. 12. 2016, 19:30

Příběh muže, který za sebou nechal pokojný rodinný život a vzornou kariéru v tajných službách a stal se psancem na útěku tím, že odhalil šokující praktiky amerických výzvědných služeb.

Jeho jméno zná každý. Edward Snowden za sebou nechal pokojný rodinný život a vzornou kariéru v tajných službách a stal se psancem na útěku. Je muž, který odhalil šokující praktiky amerických výzvědných služeb, hrdinný whistleblower, nebo zrádce, který zaslouží nejtvrdší trest? Klasik americké angažované kinematografie Oliver Stone zkoumá profesní i rodinné zázemí člověka, který ukázal světu, že jsme stále sledováni. A že válka proti teroru posloužila jako záminka k bezprecedentnímu vpádu moci do soukromí. Jde tu vážně ještě o zachování demokracie? Snowdenova odpověď je mrazivě jasná.(Film Europe)

Nakupuj, dokud nepadneš

Kanada, režie Gene Brockhoff, 2009, 51 min.
30. 6. 2016, 19:30

Dokument kritizující rychlý nástup konzumu do amerických domácností.

Taxi Teherán

Írán, režie Jafar Panahi, 2015, 82 min.
13. 12. 2016, 19:30

V rámci nuceného domácího vězení se můžete stát taxikářem a natočit při tom film. Renomovaný íránský tvůrce se ve svém druhém snímku natočeném v rámci nuceného domácího vězení proměnil v taxikáře, který prostřednictvím rozhovorů s rozličnými klienty nabízí vytříbeně kritický pohled na íránskou společnost. Panahí tu bez jakékoli sebelítosti a s odzbrojujícím humorem nastoluje otázku, jak se má chovat umělec v zemi, která mu neumožňuje svobodu projevu. S kamerou připevněnou za předním sklem svého vozu natočil Panahí film výmluvnější než mnohé sociopolitické studie.(Film Europe)

31 konců / 31 začátků

Česko, režie Rafani, 2011, 82 min.
9. 6. 2016, 19:30

Dokument o 21 osobnostech především z oblasti současného umění, literatury či politického aktivismu v režii výrazné umělecké skupiny.

Film za Rafany uvedou Jiří Franta a Marek Meduna.

Konzumní děti

A. Barbaro, J. Earp, 2008
19. 5. 2016, 19:30

Dokument o manipulaci dětí reklamou a o nenasytných obchodnících a marketingu zneužívajících bezbranné dětské klienty, aby vyprázdnili peněženky jejich vlastně stejně bezbranných rodičů. Snímek, který jinde v české kinodistribuci neuvidíte.

Mládí

Itálie / Francie, režie Paolo Sorrentino, 2015, 118 min.
8. 5. 2016, 18:00

V luxusním lázeňském hotelu ve švýcarských Alpách se každý rok setkávají staří přátelé Fred Ballinger (Michael Caine) a Mick Boyle (Harvey Keitel). Letos se zde Fred léčí pod dozorem své dcery (Rachel Weisz) a mezi léčebnými kúrami s Mickem vzpomínají na své pestré životy hudebního skladatele a filmového režiséra a se suchým humorem komentují své chátrající tělesné schránky. Kypící život kolem nich a ostatní excentričtí hosté - jihoamerická fotbalová legenda, mladý herec z Kalifornie (Paul Dano) nebo současná Miss Universe - jim poskytují bohaté podněty k úvahám o mládí, kráse, kreativitě, zkrátka o všem, co zahání myšlenky na blízký konec. (Aerofilms).

 

The Illusionists

IT / UK / USA  / NL / RL / J / IND / F, režie Elena Rossini, 2015, 91 min.
28. 4. 2016, 19:30

Co prodává víc než sex? Dokument o marketingu a mediálním a reklamním zobrazování nedosažitelné krásy těla jakožto zboží.

Film uvede přednáška šéfredaktora ECHO24, zakladatele časopisu Spy a vysokoškolského pedagoga a bývalého šéfredaktora časopisu Týden Dalibora Balšínka na téma Médií.

Banksy: exit through the gift shop

USA / UK, režie Banksy, 2010, 87 min
12. 4. 2016, 19:30

Provokativní a mystifikační, na Oscara nominovaný dokument legendárního streetartisty. Humorně přesná výpověď o domestikaci revolty a komercionalizaci podvratnosti. Zábavný a vzrušující dokument o kultu pouličního umění, který tento fenomén zároveň odhaluje, zároveň jej relativizuje a sebevzhlíživost některých umělců ironicky shazuje. Stejně jako ve svém umění, i ve filmu Banksy zpochybňuje současnou pouliční výtvarnou scénu, která se stala snobským pozlátkem.

Amy

Velká Británie, režie Asif Kapadia, 2015, 128 min.
10. 4. 2016, 18:00

Kým ve skutečnosti byla dívka, která stojí za slavným jménem Amy Winehouse? Co tato hudební ikona skrývala před okolním světem a proč zemřela v pouhých 27 letech? Celovečerní dokument nechává promlouvat zejména Amy samotnou prostřednictvím dosud nezveřejněných archivních záběrů, rozhovorů, ale především skrze její hudbu a původní texty, které vždy reflektovaly aktuální události jejího života. Vidíme Amy jako obyčejnou dívku s obrovským talentem a touhou zpívat, jako zjevení ohromující hudební fajnšmekry, jako popovou hvězdu obletovanou fanoušky i jako oběť manipulovanou manažery a pronásledovanou bulvárními novináři, unikající k závislostem. Za známým mediálním obrazem ale odhalujeme hlavně Amy, která skutečně touží jen po dvou věcech: opravdové lásce a hudbě.

Walser

Polsko, režie Zbigniew Libera, 2015.
30. 3. 2016, 19:30

Walser je dalším příspěvkem do rozrůstající se rodiny celovečerních filmů vzniklých v režii polských umělců (dalšími jsou např. Parazit [2014] Anky a Wilhelma Sasnalových nebo Summer Love [2006] Piotra Uklańského). Děj filmu Walser je zasazen do blíže nespecifikovaného místa a budoucího času. Přibližuje tragický kontakt společenství žijící vprostřed přírodní idyly s příslušníkem civilizace – železničářem Walserem. Libera ve filmu pracuje s žánrovými schématy postapokalyptického filmu či „robinsonády“, do filmu ale přirozeně pronikají, ať už přímo nebo nepřímo, aktuální a bolestivá témata, jako jsou (post)kolonialismus nebo ekologická a společenská krize.

http://cineuropa.org/f.aspx?t=film&did=296609

Zbigniew Libera (žije ve Varšavě) patří k mezinárodně nejznámějším polským umělcům. Svou výraznou stopu zanechal během několik let trvajícího dobrovolného exilu také v Praze, kde mj. působil v roli hostujícího profesora na AVU. Liberova práce, která má kořeny v nezávislé polské scéně 80. let minulého století, je často spojována s přívlastkem kontroverze; nebojí se vyjadřovat k  historickým i aktuálním společenským traumatům a problémům. V 90. letech bylo těžištěm Liberovy tvorby kritické umění, můžeme o ní uvažovat také jako o specifické formě „culture jammingu“ – v projektech jako Delivery Bed. Play Kit for Girls (1996) nebo Lego Concentration Camp (1994). V minulém desetiletí se Libera začal vracet k médiu fotografie a od kritiky mediálního obrazu se postupně dostal až velmi osobní práci s vlastním tělem ve fotografickém diptychu Wolny Strzelec (2013), který je v jistém smyslu návratem k východiskům jeho rané tvorby.

Out Of Fashion / Co se nenosí

Jaak Kilmi, Lennart Laberenz, Estonsko, 2015, 58min.
24. 3. 2016 / 18:00 / 60 Kč

Upcyklace je čím dál rozšířenější metoda, která dokáže využít materiál z přebytečných výrobků k vytvoření produktu vyšší hodnoty. Své kolekce podle tohoto principu vytváří i estonská módní návrhářka Reta Ausová. Využívá textil, který by běžně skončil na skládce, podobně jako další tisíce tun oblečení, které se neprodalo nebo vyšlo z módy. Při pátrání ve stopách módního průmyslu, od obchodních řetězců až k asijským velkovýrobnám, si Reta ověřuje, jak je taková nadprodukce dlouhodobě neudržitelná, jak hazarduje se zdravím lidí a neúměrně plýtvá zdroji celé planety. Retiny ambice jsou proto opravdu vysoké: o nutnosti upcyklace chce přesvědčit vedení nadnárodních módních korporací. Je Reta bláhovým snílkem, nebo předznamenává novou éru módní produkce?

Vlk z Wall Street

USA, režie Martin Scorsese, 2013, 180 min.
6. 3. 2016, 18:00

Strhující bohoslužba za kapitalismus, plná dolarů a drog. Opus hvězdného Martina Scorsese, nominovaný na pět Oscarů, s výjimečným Leonardem DiCaprio v hlavní roli.  Podívaná z doby, kdy na Wall Street vládla pravidla Divokého Západu. Jen místo pistolníků na koních se tu prohánějí jachty a nahé blondýny a místo prachu nad prérií víří vzduchem bankovky.